Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Посочете в заглавието Модел/Двигател/Проблем(въпрос)
stst68
Маниак
Мнения: 407
Регистриран: 08 апр 2006, 16:28
Автомобил/Car: Stanza T11
Град/City: София
Изпратили благодарности: 10 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот stst68 » 04 фев 2007, 16:42

Статията е от времето, когато в мобиле не искаха плащане за достъп до архива.


Нахлуването на японската продукция на европейските пазари през 80-те години доведе до масови жертви сред традиционните марки. Най-засегната от инвазията се оказа Великобритания, където фалираха или бяха погълнати почти всички по-големи местни автомобилни компании. По ирония на съдбата Островът стана нов дом за много японски фирми, които основаха филиали там и започнаха атаката си към континента. Освен Toyota, за която стана дума в миналия брой, Honda влезе в "трайно сътрудничество" с издъхващия Rover, а Nissan откри един най-модерните заводи именно в Англия. Предприятието в Съндърланд, започнало с производството на Bluebird, години наред оглавява класациите по продуктивност в световен мащаб. Заслугата за тези успехи имат три модела - Micra, Sunny/Almera и Primera. Последният от тях изживява вече трета младост, след като преди година и половина дебютира поредното му поколение. Сега, след като цените им спаднаха чувствително, предшествениците му се радват на още по-високо търсене на пазара на употребявани возила.

За разлика от най-новия представител на фамилията Primera обаче, предишните две генерации трудно могат да се похвалят със забележителна външност. Макар модернизирани нееднократно, и двете поколения на бестселъра блестят със здравина, надеждност и близки до оптималните експлоатационни характеристика, но подобно на повечето "японки" от онези години буквално се сливат с фона редом до европейските си конкуренти. Това, разбира се, съвсем не им пречи да имат маса почитатели именно заради пословичната си безпроблемност. В случая с Nissan Primera обаче картината съвсем няма такъв розов колорит в началото на производството през Септември 1990 г. Британското участие в сглобката си казва думата и колите от първите две години показват доста повече недостатъци в сравнение с по-късната продукция, когато японците правят нужното, за да наложат необходимите стандарти.

Независимо от тези пропуски на "детската възраст", всеки потенциален купувач на Primera може да разчита на безупречна антикорозионна защита на

каросерията

Ръждата напада само удряни или тунинговани автомобили, чийто костюм е "прекрояван" от почитатели на "Бързи и яростни". Такива коли не са никак малко и само наличието на допълнителни спойлери или други естетически допълнения към външността трябва да служи за предупреждение.

Проблеми със запалването могат да възникнат само при намокряне на дистрибуторната капачка
Към болестите на растежа, отстранени своевременно през ранните години от кариерата се отнасят зле закрепените уплътнения на вратите, проблемите с бравата на петата врата при хечбека и затрудненото зареждане с гориво заради недомислената вентилация на резервоара.

Съвсем в унисон с европейските традиции Nissan Primera разполага със скучноват, но отлично оборудван и старателно премислен

салон

В сравнение с повечето конкуренти от долния сегмент на средния клас, размерите му са повече от достатъчни. Всички версии разполагат с чупещ волан, стерео, електрически пакет и централно заключване. В колите, произведени до 1991 г. обаче тапицерията на седалките се къса по шевовете, парното е неефективно, а арматурното табло се деформира на места. След вземането на спешни мерки тези недостатъци са отстранени, но хаотичните показания на скоростомера, вибрациите в педалния възел при дизелите, шумовете от подглавниците на задната седалка и уплътнителя на задното стъкло се срещат при коли от първото поколение на всякаква възраст. С дебюта на второто поколение през 1996 г. проблеми от такова естество завинаги остават в историята. Сглобката на Primera става почти безупречна, а в стандартното оборудване влиза и ABS.

Също както в останалите аспекти на изработката, повечето регистрирани недостатъци на модела по отношение на силовата част се отнасят към 1990-1991 г. Първото поколение Nissan Primera се екипира с 1.6- и 2.0-литрови бензинови двигатели с мощност съответно 90/100 к.с. и 115/130 за карбураторната или инжекционната версия на горивната система.


Предлагат се също два варианта на стария двулитров дизел на Nissan със 75 или 90 коня в зависимост от наличието на турбокомпресор. С изключение на 1 800-кубикавия агрегат, въведен на въоръжение през 1999 г., същата гама задвижва и втората генерация на Primera. Върхът в нея е версия на двулитровия двигател с мощност 150 к.с., монтирана на версията GT.

Специалистите твърдо отдават предпочитанията си на големия бензинов агрегат, който се справя доста по-лесно с теглото на автомобила при съвсем приемлив разход на гориво. 1.6-литровият мотор разполага с нелоши експлоатационни характеристики, но подхожда повече на Almera. Добри отзиви се чуват и за дизела, особено по адрес на икономичността му. В нафтовите модификации от 1995-1996 г. обаче са отчетени немалко случаи на повишено износване на ангренажния ремък, довел до сериозни последствия при много от тях. Освен това, дизелът предизвиква силен резонанс на ауспухното гърне, който се предава на купето, макар да се усеща предимно на задната

седалка

Бензиновите мотори показват неизправности предимно в колите от до 1992 г. Карбураторните модификации страдат от нарушени регулировки, които се изразяват в неравномерна работа на двигателя. Загуба на крепежен болт на термоизолиращата пластина грози автомобилите до 1993 г., а при всички модификации възниква шум от мястото, където се съединяват изпускателния колектор и приемната тръба.

При пресни следи от уплътняване на скоростната кутия проверката преди покупка е задължителна
Двулитровият бензинов мотор, монтиран в екземплярите до 1994 г., пък заплашва с друг потенциален дефект - износени лагери на мотовилките. Като цяло обаче, двигателите на Primera са типично японски - здрави, надежни и непретенциозни. При спазване на необходимите условия за експлоатация са в състояние да издържат без сериозен ремонт до 350-400 хил. км.

Дефектите по трансмисията

не са много и също заплашват колите, произведени до 1991-1992 г. Синхроните на пета предавка при такива екземпляри често са износени, а след 80 000 км започват проблеми с превключването при дизеловите модификации.Понякога пета скорост при "печките" и топверсията GT просто се самоизключва.

Японските инженери полагат доста усилия да дарят Nissan Primera с подобаваща управляемост и стабилност. Както отпред, така и отзад, моделът е екипиран със сложно многолостово

окачване

което гарантира отлично пътно поведение и комфорт. Е, возията не е точно френска, но пък автомобилът не помръдва от пътя. Единственият недостатък на такова решение е наличието на многобройни детайли, сглобени чрез също толкова гумено-метални втулки. Това усложнява и оскъпява поддръжката, колкото и рядко да се налага такава. В автомобили от всички години на производство обаче възникват шумове от задния мост, които - ако бъдат пренебрегнати - лесно могат да доведат след себе си неприятни ремонти. При второто поколение на модела инженерите на Nissan си вземат поука и опростяват леко конструкцията на задния мост.

Най-много упреци към качеството Nissan Primera понася по адрес на

спирачната система

Недостатъците и тук засягат най-рано произведените автомобили, при които често възниква вибрации и бързо износване. Деформираните дискове могат да се превърнат дори в опасност за сигурността.

Шумовете от задното окачване предвещават скорошен ремонт
До 1994 г. много собственици на дизелови версии се оплакват от прегрели спирачки. За щастие подобни дефекти са отстранени напълно още по време на производството на първата генерация и във втората претенции към спирачната система не са отчетени.

Недостатъците на

електрическата инсталация

не са много и също могат да се отнесат към детските болести на Primera, като при второто поколение практически липсват. Към тях спадат игривото настроение на стрелката в показателния уред за горивото и отказите на дистанционното отваряне на багажника. До 1993 г. понякога възниква и самопроизволно задействане на механизмите за заключване в някои врати.

Nissan Primera смело може да се нарече препоръчителна покупка, макар и с някои условности. Втората генерация на модела несъмнено представлява по-удачно капиталовложение, но пък и размерът му си го бива. При избор на кола от първото поколение трябва да се залага на екземпляри, произведени след 1992-1993 г. или да се търси съветът на специалист. Уверени в качествата на Primera, много купувачи се предоверяват, а шмекерите само това чакат.


Справка за модела
МОЛЯ ВИ, КАРАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО
Nissan Primera 1.6 16V GA16DS метан
Потребителски аватар
MITA6KIQ
INSANE
Мнения: 5332
Регистриран: 18 окт 2006, 18:08
Skype: miita6ki
Автомобил/Car: Primera P10
Град/City: В.Търново
Благодарил (а): 3 пъти
Изпратили благодарности: 24 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот MITA6KIQ » 04 фев 2007, 18:14

браво на колегата :-D
P10 2.0eGT
K11 1.3 SS
niki_sap
Мнения: 3
Регистриран: 07 фев 2007, 15:53

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот niki_sap » 07 фев 2007, 16:55

Надявам се да уцелвам правилната тема.
иска ми се да питам за малко повече инфо за Примера 1999 (модела е новия 99-03). Харесал съм една и все пак се чудя. С две думи:
колата е 2.0 16 в. 138 коня до колкото разбрах. Автоматик. Това е изрично мое изискване, всичко друго не е толкова важно, но автоматик задължително.
Та въпросите са ми следните - какъв разход мога да очаквам от тази кола. Става дума най-вече за градско, защото от София излизам веднъж годишно.
Разбрах, че е важно да видя предното окачване. Можете ли да ми препоръчате сервиз в Овча купел или евентуално някаква оферта за превоз на колата до Нисан (до колкото знам е в Дървеница). Колата не е регистрирана и подозирам проблем с придвижването и.

Възможно ли е въобще да си намеря пластмасова платка за касетофона на таблото. Оригиналния касетофон е огромен и със сигурност ще се сменя, той обаче не е нормален размер, а покрива 2/3 от таблото, за да го сменя предполагам ми е нужна нова оригинална платка с дупка за нормален касетофон. Та къде мога да намеря такова нещо, мога ли въобще и за колко пари?

Друг съвет за тази кола?

Мерси предварително.
niki_sap
Мнения: 3
Регистриран: 07 фев 2007, 15:53

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот niki_sap » 09 фев 2007, 09:33

Изглежда не задавам правилните въпроси :-) Ще се порова още сам, но ще съм благодарен и на някакви коментари за тази кола.
Потребителски аватар
alekangg
INSANE
Мнения: 4831
Регистриран: 19 апр 2005, 12:42
Skype: ajalvir
Автомобил/Car: Almera N15
Град/City: София
Благодарил (а): 12 пъти
Изпратили благодарности: 27 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот alekangg » 09 фев 2007, 09:49

за горенето всеки ще ти каже различно, но си гори като 2л автомат... не повече, не по малко. само в софия щом е се подготви за 12л, все пак не е малка кола.
Потребителски аватар
katlak
Маниак
Мнения: 264
Регистриран: 30 юни 2006, 11:00
Автомобил/Car: Primera P10
Град/City: София
Изпратили благодарности: 1 път

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот katlak » 09 фев 2007, 17:44

niki_sap написа:Възможно ли е въобще да си намеря пластмасова платка за касетофона на таблото. Оригиналния касетофон е огромен и със сигурност ще се сменя, той обаче не е нормален размер, а покрива 2/3 от таблото, за да го сменя предполагам ми е нужна нова оригинална платка с дупка за нормален касетофон. Та къде мога да намеря такова нещо, мога ли въобще и за колко пари?

Друг съвет за тази кола?

Мерси предварително.


За такава платка питай в Авител на бул "Цар Борис" там имат за много коли. За една нова Корса струваше 48 лв. Ако не успееш да ги намериш пиши ще потърся телефона от един приятел :wink:
Primera P11 GA16DE Si
Потребителски аватар
Aleks
Маниак
Мнения: 408
Регистриран: 13 фев 2006, 11:54
Автомобил/Car: Primera P10
Град/City: София

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот Aleks » 10 фев 2007, 20:39

niki_sap написа:... Автоматик. Това е изрично мое изискване, всичко друго не е толкова важно, но автоматик задължително.
Та въпросите са ми следните - какъв разход мога да очаквам от тази кола. Става дума най-вече за градско, защото от София излизам веднъж годишно.

Защо ти е задължително автоматик? Особено след като те притеснява разхода! Не знам Нисаните как са, но като знам другите автоматици какви дълги скорости имат!
Nissan P11 GA16DE SLX, Toyota АТ221 7А-FE Sol
niki_sap
Мнения: 3
Регистриран: 07 фев 2007, 15:53

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот niki_sap » 12 фев 2007, 11:52

Мерси за отговорите.
Автоматика ми е важен по много причини без да навлизам в подробности и освен всичко друго - веднъж ако си пробвал автоматик няма да искаш да слезеш от него - става дума за обикновена ежедневна кола, а не за някоя спортна режия. Не случайно на големите модели коли вече трудно можеш да намериш ръчни скорости. Просто удобството е голямо. А за разхода - естествено че се притеснявам - това ще ми е лична кола, не служебна :-)
Потребителски аватар
Реконструктор
INSANE
Мнения: 1102
Регистриран: 20 сеп 2004, 20:39
Контакти:

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот Реконструктор » 12 фев 2007, 12:06

niki_sap написа:колата е 2.0 16 в. 138 коня до колкото разбрах. Автоматик. Това е изрично мое изискване, всичко друго не е толкова важно, но автоматик задължително.


Това едва ли е автоматик, на тези модели слагат CVT (вариатор). :-) Което е много по-добро от автоматик.
SVETKO
Мнения: 1
Регистриран: 05 фев 2007, 21:57
Град/City: Бургас/Манхатън
Контакти:

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот SVETKO » 15 фев 2007, 13:13

Първо здравейте на всички :-D
Надявам се, че пиша в правилната тема...та и аз като потенциален собственик искам да питам някои неща. Значи решил съм да купувам Примера дизел 2000куб(92-93г) и дори съм харесал вече една, две. Обаче досега цял живот съм карал бензинки - опел, фв, фиат, лада и никога дизел още повече японски. :oops: Изчетох наличните материали, но все пак от личен опит някой да сподели
- Можете ли да ми кажете кои му са слабите места на конкретния модел и за какво трябва да внимавам при покупката?
- Как се движи като разход на гориво?
- Колко ще ми излезе ПРИБЛИЗИТЕЛНО първоначалната смяна на консумативите - масла, ремъци, филтри и т.н.?
- Има ли примера дизел тия години'92, '93 с турбо, защото всички обяви, които съм разгледал навсякъде са чист дизел (атмосферен)?

Мерси предварително на отзовалите се :wink:
Жена с пари е като луд с картечница!
Потребителски аватар
jdbc
INSANE
Мнения: 1284
Регистриран: 21 дек 2005, 16:07
Автомобил/Car: Primera P10
Град/City: София
Изпратили благодарности: 2 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот jdbc » 15 фев 2007, 15:35

SVETKO написа:Първо здравейте на всички :-D
Надявам се, че пиша в правилната тема...та и аз като потенциален собственик искам да питам някои неща. Значи решил съм да купувам Примера дизел 2000куб(92-93г) и дори съм харесал вече една, две. Обаче досега цял живот съм карал бензинки - опел, фв, фиат, лада и никога дизел още повече японски. :oops: Изчетох наличните материали, но все пак от личен опит някой да сподели
- Можете ли да ми кажете кои му са слабите места на конкретния модел и за какво трябва да внимавам при покупката?
- Как се движи като разход на гориво?
- Колко ще ми излезе ПРИБЛИЗИТЕЛНО първоначалната смяна на консумативите - масла, ремъци, филтри и т.н.?
- Има ли примера дизел тия години'92, '93 с турбо, защото всички обяви, които съм разгледал навсякъде са чист дизел (атмосферен)?

Мерси предварително на отзовалите се :wink::

1.) Турбо-дизеловия мотор(CD20T) се слага на примерата от 1996г, преди това е само атмосферен дизел(CD20).
2.) за разхода на гориво не знам - моята е турбо-то (около 6-6.5 на извънградско и 9-9.5 градско - МНОГО зависи как се кара и особено за градското колко време висиш в задръстванията)
3.) слаби места - като всяка Примера - горни носачи! оригиналните са по 400лв парчето, неорогинални има по 100-130лв парчето, а има и вариянт само втулки да се сменят (май 50-60лв е комплекта втулки за 1 носач). Доста хора ше ти кажат, че тоя дизелов мотор е калпав и често прави проблеми я с глава я с гарнитура, а и чух че турбо-версията била ощя по-зле - за мое щастие още не съм се уверил в това и се нядявам в бъдеще да продължи да работи безпроблемно :lol:
4.) Консумативите - СКЪПИ ... не знам какво искаш да сменяш при първоначалната смяна ... по принцип се сменят вс. ремъци (в тази кола 5 на брой - ДА , ПЕТ - 2 ангренажни и 3 спомагателни), има и разни ролки(2-3 мисля), филтри (4бр),вс.течности - спирачна, хидр. на волан, масло виг., маско ск. кутия , антифриз.
Конкретно за филтрите могада ти дам цени щото са същите като на моята кола (има някои CD20 двигатели с по-различен маслен филтър, но той е по-евтин). Сега за филтрите ... оригиналните са мн. скъпи - само за масления знам цена - 74лв. Другите:


BOSCH
* Маслен (0 986 452 046) - 28,60лв.
*Горивен (1 457 434 281) - 25,70лв
*Въздушен(1 987 429 051) - 18,60лв.
*Клима(1 987 431 058) - 35,50лв.

NIPPARTS
* Маслен(J1311020) - 22лв
* Горивен(J1331009) - 20лв
*Въздушен(J1321008) - 14лв

Filtron
*Маслен - OP588 - 20лв
*Горивен - PP857 - 20лв
* Въздушен- AP154/1 - 11лв

В Автосвят продават някакви - Боши/Алко:
* Маслен - SP-996 - 15лв
* Горивен SP-971 - 13лв
* Въздушен - MD-9640 - 10лв
* Клима MS-6175 - 28лв

А тук примерно съм писал за накладки:
http://forum.nissanbg.com/viewtopic.php?t=2958

А ЕТО ТОВА Е ТЪРСАЧКАТА !!!
... има доста теми с цени в тях - потърси !

Успех ! :-)
P11 / CD20T
*** In God We Trust. All others must submit X.509 certificate. ***
Потребителски аватар
georgi dechev
Маниак
Мнения: 432
Регистриран: 01 мар 2005, 20:13
Skype: ozzy_odd
Автомобил/Car: Stanza T11
Град/City: Пловдив
Контакти:

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот georgi dechev » 20 фев 2007, 17:12

Моята е чист дизел но цените не се различават от тези които ти каза колегата jdbc ... но ми направи впечатление на разхода който той написа ;( при мен градско си гори сега в това време не повече от 7,5 с повече дърпане иначе при спокойно към 6,5-7 л. Извън града няма голяма разлика към 6 гори а и се пак е карам с 120. На дълъг път съм е засичал до Варна и обратно сус скорост 90-100 км и с 4 човека и багаж ми даде разход по малко от 5 литра ... но като купуваш чист дизел накарай някой да влезе вътре и да подаде повече газ а ти гледай ауспуха ... тази кола трябва да пуши или чисто черен дим или не трябва да пуши изобщо (моята трябва да е натисна до долу за да пропуши иначе не излиза дим изобщо) ако излиза бял дим е лошо защото гори масло и ще сменяш най-малкото сегменти. Колата пали дори и през зимата само с едно подгряване без без никакъв проблем....
P10 CD20 SLX 1993 Sedan
Потребителски аватар
jdbc
INSANE
Мнения: 1284
Регистриран: 21 дек 2005, 16:07
Автомобил/Car: Primera P10
Град/City: София
Изпратили благодарности: 2 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот jdbc » 23 фев 2007, 12:38

georgi dechev написа:Моята е чист дизел но цените не се различават от тези които ти каза колегата jdbc ... но ми направи впечатление на разхода който той написа ;( при мен градско си гори сега в това време не повече от 7,5 с повече дърпане иначе при спокойно към 6,5-7 л.

Това е положението - МНОГО зависи от задръствания ... скоро не съм излизал от Сф. ходя предимно на работа - сутрин отивам за 25мин, вечер се прибирам за 35-40мин. общо минавам 12-13км, прави сметка колко време стоя на едно място. Ако се движа с 40км/ч без да спирам разстоянието 13км ще го измина за 20мин, хайде да сложим още 10мин. по светофарите и да ги закръглим на 30мин. ... а аз го минавам за около 60-70мин. общо. т.е. всеки раб. ден колата работи по 30-40мин на празен ход докато си в задръстването. Да речем, че харчи по 0.3-0.4л на ден от това. С моя пробег 100км ги минавам за 7-8 раб.дни, 7-8 по 0.3-0.4л прави около 2.5-3л- ето ти я разликата от задръстванията ... та в тоя смисъл казвам , че от "градско" до "градско" има разлика :roll:
А и по принцип турбо мотора харчи повече - факт !
P11 / CD20T
*** In God We Trust. All others must submit X.509 certificate. ***
stst68
Маниак
Мнения: 407
Регистриран: 08 апр 2006, 16:28
Автомобил/Car: Stanza T11
Град/City: София
Изпратили благодарности: 10 пъти

Re: Primera +/- (разяснения за потенциални собственици)

Мнениеот stst68 » 11 мар 2007, 12:56

Не си спомням откъде/може би Дира/ свалих това мнение преди поне година. Не си спомням и кой го беше написал. Смятам, че е доста полезно при избор на автомобил втора употреба. Не е конкретно за Нисан, още повече за Примера. В тази посока, ако мястото не му е тук, да се маха.

На този етап (и в почти “насипна” форма) са засегнати единствено темите
1. Увод,
2. Общи положения,
3. Двигател и
4. Заключение.

Предстоят (в неопределено бъдеще) темите
1. Ходова част и
2. Оборудване,

както и по-добро структуриране и редактиране на първоначалния вариант.

УВОД

При тълкуване на настоящите препоръки все пак трябва да се има предвид, че става въпрос за употребяван автомобил, при който неминуемо ще се срещнат едни или други дефекти. Важното е да се прецени реалното състояние на автомобила, оставащия в него ресурс, непосредствено предстоящите ремонти в обем и финансово изражение и в резултат на всичко това - сериозността на предлаганата цена.

По правило в България в последно време няма ново внесен автомобил на ниска цена, който да не е преживял някакъв удар. Последното нито е фатално, нито е повод за директен отказ на автомобила. На всеки може да се случи да спре в предходния автомобил. Важни са нанесените поражения и качеството на ремонта. Апропо, последното се отнася за всички дефекти,които (както вече споменахме) в една или друга степен непременно ще бъдат открити при употребявания автомобил.

Освен това тези препоръки нямат абсолютен характер, а по-скоро относително добра статистическа изчерпателност.


ОБЩИ ПОЛОЖЕНИЯ

Цена
На първо четене най-ниската цена винаги трябва да бъде сигнал за особено внимание. При избора на употребяван автомобил в много голяма степен важи правилото за златната среда. Със следната уговорка: най-високата цена никога не гарантира най-високото качество. Но най-ниската с почти абсолютна сигурност гарантира най-големите проблеми.

Външен вид
Генерално не означава кой знае какво.! Но показа много за манталитета на стария собственик (особено на последния) и на търговеца. Обръща се внимание за явни несъответствия между офертата и реалността.

Пребоядисване
Най-често не на място остават следи от боя върху гумени/пластмасови детайли в непосредствена близост до метални части от купето. Става въпрос за случая, когато първите не би трябвало да имат боя върху себе си, а вторите – точно напротив. Или пък се разминава цвета на боята на (съседни) детайли.

Удар
Липсващи или изпочупени пластмасови подкалници най-често подсказват за наличието на някакъв удар. Същото е и при явни неравномерности на луфтовете между калници и капаци, врати и т.н. Или когато автомобилът стои видимо неравномерно като наклон в коя да е от посоките. Последният случай обаче може да има и съвсем друга предистория, като например нещастен опит за повдигане или сваляне на някой от мостовете.

Пробег
Няма катализаторен автомобил на 150.000 км, чийто катализатор да е в такава напреднала фаза на външна ръжда, че образно казано скоро да може спокойно да се бърка с пръсти в него.
Износването на шофьорска седалка, волан, педал за газта казват много. За целта е обаче е необходимо да се разгледат няколко подобни автомобила с цел придобиване представа за конкретната ситуация, защото например различните дамаски се износват различно за един и същи пробег. При това трябва да се има предвид, че износването за 200.000 км предимно градско и предимно извънградско съвсем не е едно и също. За щастие трябва да отбележим, че това се отнася генерално не само за седалката, но и за мотора като цяло. Но не непременно и за ходовата част.
Широко разпространеното схващане за годишен пробег от поне 10-15.000 км за бензинов и поне 15-20.000 км за дизелов автомобил е колкото точно, толкова и подвеждащо, за да не кажем явно невярно, освен ако не конкретизираме, че по правило не се отнася за малките коли, освен ако не са били фирмени. Нали никой не очаква Поло и Пасат на една и съща възраст да са на сходен пробег. Особено като се има предвид, че Пасатът е бил семейната, а Полото – втората кола в семейството и във ваканциите определено не са били използвани и двата автомобила.
Тук е точното място да изясним, че пробегът и състоянието на автомобила като цяло са две съвсем различни неща, като при това второто в много по-голяма степен кореспондира с остатъчния ресурс на машинката. Нали в крайна сметка си купувате действащ автомобил (като очаквате от него да си остане такъв), а не грамота за изминати километри.

Гуми

По книгите има цели глави с примери и тълкувание на износването на гумите. В това изложение темата ще бъде прескочена. Не поради маловажност, а поради факта, че не рядко гумите на продавания автомобил са се оказали върху него непосредствено преди появата му на пазара. И да не стане после като във вица, дето индианците събирали усилено дърва, щото белите хора предрекли сурова зима, а белите хора предрекли апокалиптични студове, щото индианците никога до тогава не били събирали толкова дърва за зимата.

ДВИГАТЕЛ

Колкото и абсурдно да звучи, преди още да сте запалили мотора бръкнете с пръст в ауспуха (като при това държите мокра кърпичка в другата си ръка). В никакъв случай не е нормално върху пръста Ви да остане тънък равномерен слой прясно отработено масло. При дизелов автомобил е нормално да “извадите” сажди, при бензинов инжекцион с катализатор и ламбда контрол е добре, да не “извадите” нищо, освен ръжда (компромисно е по-ралистчно да приемете за “нищо” и минимално количество черни отлагания). При катализатори без ламбда контрол или при липса на катализатор малкото черни отлагания могат да прерстнат в малко повече черни отлагания, но не и образно казано да извадите черен пръст още преди да сте бръкнали в ауспуха.

Проверете за ниво на масло, охладителна и спирачна течност. Недостигът на ниво не е добър знак. Същото се отнася и за маслени следи в охладителната течност, както и при наличието на пяна върху капачката за масло (последното може да бъде и относително безвреден конденз) или при явно наличие на повече от една фаза в маслото. Внимание: черният цвят на маслото сам по себе си не казва абсолютно нищо!

Теч на масло, успял да хване коричка, най-вероятно е стар и безвреден. По-голямо внимание изисква случаят, когато течът е пресен, както и когато моторът е видимо прясно измит.

Преди да запалите мотора е мястото да отбележим, че в идеалния случай ще запалите студен мотор, ще имате възможността да до изчакате да позагрее и ще можете да проследите поведението му на място и в движение.

Запалване: да е безпроблемно (като времетраене на самото запалване и като акустична картина) независимо дали при топъл или студен мотор.

Равномерна работа на мотора във всякакви температурни режими и на всякакви обороти. Не говорим за твърда или мека работа (особено при дизел), а за равномерна – чист такт като на шевна машина. Без паразитни шумове, неравномерни притраквания и т.н. На това място все пак трябва да сте в състояние да различите лек шум от например разхлабена термоизолационна кора в тунела над ауспуха и сериозен плътен неестествен звук, идващ от двигателя и показващ някаква нередност.

Празен ход.

Добре е да знаете предписаните от производителя обороти за КОНКРЕТНИЯ модел. При това генерално неравномерен празен ход или повишени (спрямо предписаните) обороти на загрял мотор непременно водят до повишен разход на гориво, особено в интензивно градско движение и в много по-малка или дори в никаква степен при извънградско движение. Във всеки случай подобен симптом показва назряващ или назрял проблем, който на този етап не може да бъде конкретизиран.
На загрял мотор на място се провежда следния тест.
1. Оборотите на празния ход да са равномерни и да съответстват на предписаните (при липса на оборотомер и практически опит неминуемо забравяме за последното)
2. Плавно форсиране на двигателя от празен ход до високи обороти. Да няма прекъсвания в работата на мотора, изразяващи се в притрисане или самоволно префорсиране
3. Същото като точка 2, но при рязко подаване на газ
4. Задържане на педала на газта в такова положение, че да се установят за поне 4-5 секунди обороти, съответстващи на поне 60-70% натоварване на мотора и рязко отпускане на педала на газта. Относително бързо трябва да се установи стабилен ход. Опити за изгасване или продължително задържане на високи обороти в такава ситуация са индикация за някаква нередност.
Все още на място е необходимо да погледнете, какво Ви “казва” ауспухът. При това отново наблюдаваме както поведението при празен ход, така и при изфорсиране на двигателя. Генерално цветовата гама на изгорелите газове се тълкува по следния начин:
1. Черен дим: не доизгоряло гориво
2. Син дим: масло в изгорелите газове
3. Бял дим: конденз или антифриз в изгорелите газове
За съжаление става въпрос не за чисти цветове, а по скоро за (бегли) нюанси на сивия цвят.
При това на загрял мотор и празен ход (в топло време) изгорелите газове не трябва да се виждат въобще (доколкото това изобщо е възможно).
При ФОРСИРАНЕ е допустимо известно количество не доизгоряло гориво (най-вече в първоначалния момент), не би трябвало да е допустимо въобще и наличието на масло, но при употребявания автомобил е нереалистично да се държи 100% на последното, по-реалистично е да изискваме почти никакво масло в подобна ситуация. В противен случай накрая е много вероятно въобще да не си изберете автомобил ... или поне не употребяван.

При съмнения за масло или охлаждаща течност в изгорелите газове ще си имате пак работа под капака на мотора.
1. масло: кореспондира с повишено налягане на картерните газове. Налага се да проверите зрително, какво излиза през отвора за щеката за маслото при извадена щека в различни режими на работа на мотора. Но за предпочитане от дистанция. Видимо количество картерни газове говори обикновено за сериозно износване на двигателя, но не подсказва всички детайли за обема на предстоящия ремонт.
2. охлаждаща течност: стандартно се проверява за мехурчета в разширителното казанче. Но на загрял мотор е по-лесно (и безопасно) да се провери, дали маркучите към и от радиатора не са се втвърдили прекомерно. Внимание: маркучите все пак са топли. Във всеки случай и двата метода биха показали “издухана” гарнитура и проникване на изгорели газове в охладителната система.

Апропо (защото често кореспондира с “издуханата” гарнитура), прегряването е най-бързият и безотказен начин за нанасяне на сериозна щета по мотора след сериозния челен удар. Същото се отнася и до загубата на налягане в маслената система, но за разлика от охладителната, по правило смазочнта система е изключително надеждна (уви не и дуракоустойчива и за съжаление не може а работи без масло).

На това място остава да подкарате автомобила за да се убедите в теглителната сила на двигателя под товар.

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Успешното преминавне на подобен “полви” тест на практика прави ненужно допълнителното измерване на компресия и диагностиката в сервиз. Още повече, че компресията краткосрочно подлежи на манипулация с помощта на различни присадки, както и че няма гаранция, че задкомпюърното устройство в сервиза ще изчете/разтълкува правилно данните от тестера (за съжаление все по-често срещан феномен). Уви на това място влизат в конфликт две сами по себе си перфектни, но и взаимоизключващи се поговорки:
1. Ако имаш 1 килограм брашно, дай го на майстор и
2. На вълкът му е цял кожухът, защото сам си върши работата.

Необходимо е обаче дебело да подчертаем, че при отсъствие на достатъчна практика цялата тънкост на твърдението за полевия тест се прехвърля върху думичката “успешно”, защото в крайна сметка не става въпрос за оценка на параметри с възможни еднозначни състояния ДА и НЕ, а за цялата скала от възможности между двете крайности. Във всеки случай подобен подход е най-малкото достатъчно добра база за първоначален подбор.
МОЛЯ ВИ, КАРАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО
Nissan Primera 1.6 16V GA16DS метан

Върни се в “Primera”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 3 госта