N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимки

Посочете в заглавието Модел/Двигател/Проблем(въпрос)
Потребителски аватар
stani
Точното Око
Мнения: 4989
Регистриран: 15 юни 2008, 12:06
Skype: mitsubu
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: София, ж.к. Надежда 2
Благодарил (а): 38 пъти
Изпратили благодарности: 342 пъти
Контакти:

N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимки

Мнениеот stani » 20 дек 2008, 13:43

Това ръководство ще послужи както на собствениците на Sunny N14, така и на тези на 100NX, Primera и Micra K11,
за да могат с минимални усилия и разходи сами да се справят с този проблем.

[Въведение]
Вентилатора в купето на тези модели има общо 4 степени на въртене. При 4-тата степен вентилатора се захранва директно и се върти най-бързо. За да се постигнат другите 3 степени, захранването на вентилатора трябва да се намали и това се осъществява чрез т.н. резисторна плочка. Самата плочка изглежда по този начин: Снимка
Когато плочката дефектира в много от случаите прекъсва само 1 и 3 степен, или 1 и 2 степен, т.е. освен 4-та степен работи и още една. Общото е, че 1-ва винаги не работи (ако прекъсването е в един от двата стопяеми предпазителя). Пояснявам и защо е така - на 1-ва степен двете пистови съпротивления (за 2-ра и 3-та) се свързват последователно.
Решението на проблема е да възстановим тези стопяеми предпазители като ги заместим със слой тинол.
Защо дефектира плочката? Споменатите вече предпазители се нагряват ужасно много и поради това от Nissan умно са преценили да поставят плочката директно във въздуховода за да може да се охлажда от въздушният поток. И все пак след 15-тина години нагряване и изстиване е често срещано явление някой от предпазителите да прекъсне и съответно плочката да дефектира. Но няма нужда от притеснение - с помощта на това ръководство ще се справим с този проблем.

[Демонтаж]
И така, като за начало трябва да демонтираме плочката и да видим в какво състояние е.
Самата плочка се намира в непосредствена близост до вентилатора, който пък е разположен зад "жабката".
По принцип плочката може да се свали без да се демонтират жабката и металната гредичка/планка под нея, но за целта човек трябва да легне и да се пъхне отдолу, което не е много удобно, а и на доста от хората, на които ще им е за пръв път няма да им е много лесно.
Аз лично смятам, че винаги е хубаво човек, ако има възможност, да си създава максимум удобство при работата, затова съм се спрял на тези стъпки и съм го описал подробно.
Ако решите да се пробвате да свалите плочката по краткия път, моля преминете направо към секцията, започваща със Снимка11.

За да стигнем до нея ще ни е нужна една отверка тип "звезда".
Започваме с демонтиране на "жабката" - тя се държи в долния си край на два винта и две пластмасови щифтчета.
Първо развиваме единия винт и премахваме капачето, което се държи на него.
Снимка1 Снимка2 Снимка3 Снимка4
След това издърпваме щифтчето настрани, като внимаваме да не го счупим.
Снимка5 Снимка6
Повтаряме тези действия и от другата страна, след което можем внимателно да премахнем "жабката".
След като я премахнем ни се открива следната гледка -Снимка7.
Голямата черна кутия в горния десен ъгъл е вентилатора, но за да си осигурим достъп до него и съответно до плочката, трябва да премахнем черната метална планка. За целта развиваме двата винта, които я държат отляво, но отдясно другите два прикрепящи винта са скрити от част от декоративна пластмасове кора. За да премахнем кората развиваме три винта - един в горният и край (Снимка8), един по средата и един в долният край (Снимка9). След това внимателно премахваме кората, като внимаваме с гуменото уплътнение в края на таблото.
С премахването на кората ни се открива достъп и до лявата част на металната планка, където се намират и другите 2 винта (Снимка10). Премахваме ги, сваляме планката и оглеждаме лявата част от вентилатора, където забелязваме широк конектор (в моя случай светло кафяв на цвят). Конектора влиза в резисторната плочка, но за да извадим самата плочка трябва да развием винта, който я прикрепя към въздуховода (Снимка11). След това спокойно я изваждаме и освобождаваме конектора.

[Ремонт]
Ето как изглеждаше моята плочка - Снимка12 Снимка13 Снимка14 Снимка15.
Както се вижда добре от снимките нямаше прекъснати или нагорели писти, единствено крачетата, които влизат в конектора бяха доста оксидирали и замърсени. След като бяха почистени с финна шкурка, закачих плочката към конектора, но вентилатора отново отказа да тръгне на 1-2-3 степен. Самата плочка също не се нагряваше, явно проблема не бе в конекторите.
На снимките се вижда, че на плочката има 2 занитени метални пластинки, които играят ролята на радиаторчета (има различни вариации на плочката, срещат се и такива без радиаторчета).
В моя случай с помоща на мултицет установихме, че под лявото радиаторче стопяемият предпазител е прекъснат. (това е мястото, което се нагрява изключително много и е най-вероятно проблема да е точно тук). Другото прекъсване се получава във връзката между пистите и кабелните обувки на куплунга. Куплунга може да се извади - той е леко залят с уплътнение, подобно на силикон и има нещо като водач за платката, но не е проблем тя да се измъкне - следва почистване със спирт и оглед на пистите и връзкате с кабелните обувки.
За да се възстанови предпазителя, трябваше да премахнем радиаторчето. За да премахнете нитовете може да ползвате много тънък макетен нож или както аз направих - с помощта на скалпел.
Изключително много внимавайте да не пречупите или спукате самата плочка!
След като успяхме да се справим с нитовете премахнахме радиаторчето и възстановихме стопяемият предпазител като го заместихме със слой тинол.
Снимка18
За да закрепите обратно радиаторчето може като мен да ползвате две малки винтчета.
Снимка16 Снимка17
Остава единствено да изпробвате плочката - свържете я за момент към конектора в колата и изпробвайте първите три степени на вентилатора. Самата плочка се нагрява сравнително бързо, затова внимавайте.
Ако всичко е наред ви остава да я монтирате обратно във въздуховода и да повторите в обратен ред стъпките описани по-горе.

Ако нямате желание и/или възможност да ремонтирате вашата плочка, съм готов да съдействам на съфорумците от София за решаване на проблема.
Разбира се остава и възможността да смените плочката с друга работеща такава - има хора във форума, които могат да ви съдействат с намирането на употребявана работеща плочка.

Надявам се ръководството да ви е било полезно. :D
Последна промяна от stani на 21 дек 2008, 15:46, променено общо 2 пъти.
Бавен като оФлюФ, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но завива като ЕВО.Изображение
Кара си на гаССС, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но заделя мъни-та за ДЗВЕРО!Изображение
Потребителски аватар
Landi
Нисан Клуб България
Нисан Клуб България
Мнения: 5839
Регистриран: 11 май 2006, 08:22
Skype: landiP10
Автомобил/Car: Primera P12
Град/City: София
Благодарил (а): 107 пъти
Изпратили благодарности: 51 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот Landi » 20 дек 2008, 14:34

Много добре си се постарал и ръководството ти 100% ще свърши работа на много колеги.

Ще си позволя една-две корекциики и една добавка. :wink:

Това:

"Когато плочката дефектира вентилатора работи само на 4-та степен, тъй като тогава, както вече споменахме, на най-силната степен той се захранва директно, без участието на резисторната плочка"

не е съвсем така. В много случай прекъсва само 1 и 3, или 1 и 2, т.е освен 4 та работи и още една. Общото е, че 1-ва винаги не работи (ако прекъсването е в едно от двете предпазителчета). Пояснявам и защо е така - на 1-ва степен двете пистови съпротивления (за 2-ра и 3-та) се свързват последователно.

Това, което възстановяваш са на практика стояпеми предпазители - точно те са под ламаринките. Т.е. - този вид ремонт е и преустройство, при което се елиминират стопяемите предпазители и се заместват с слой тинол.


Добавката ми е, че платката е аналогична и при Микра К11. :wink:
Primera P12 Sport, QR20DE, 12/02, Landi-LSI-ONE Изображение
Micra K12 , 5HB, CR12DE, 12/04, Landi-LSI-ONE Изображение

NISSAN cars, INSANE drivers, DE engines INSIDE
ex K12 Sport- CR14DE+LPG
ex P10 SLX- GA16DE+LPG
ex K11 SLX - CG10DE+LPG
Потребителски аватар
stani
Точното Око
Мнения: 4989
Регистриран: 15 юни 2008, 12:06
Skype: mitsubu
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: София, ж.к. Надежда 2
Благодарил (а): 38 пъти
Изпратили благодарности: 342 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот stani » 20 дек 2008, 17:57

Благодаря ти за забележките Слави, инфото е поправено и добавено. :wink:
Бавен като оФлюФ, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но завива като ЕВО.Изображение
Кара си на гаССС, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но заделя мъни-та за ДЗВЕРО!Изображение
Потребителски аватар
achmo100nx
INSANE
Мнения: 1207
Регистриран: 16 мар 2008, 14:21
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: Shumen

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот achmo100nx » 20 дек 2008, 21:34

Както винаги си безценен колега но...този път не съм съгласен с теб относно демонтажа на самата платка от корпуса на моторчето на парното един съвет от мен просто без да снимате нищо развивате двете видии които го държат към корпуса има достъп до тях издърпвате го леко надолу и разкачате буксата на спокойствие за всичко останало е така!
п.с. буксата може да бъде извадена и на място преди да бъде развита платката но е по удобно после.
100NX GTI FOREVER
honda vtec and thier drivers are a waste of time and are dreaming, wishing they could probably one day beat a nissan vvl engine.
you guys keep on dreaming cause its never goin to happen.
Потребителски аватар
stani
Точното Око
Мнения: 4989
Регистриран: 15 юни 2008, 12:06
Skype: mitsubu
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: София, ж.к. Надежда 2
Благодарил (а): 38 пъти
Изпратили благодарности: 342 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот stani » 20 дек 2008, 21:50

achmo100nx написа:Както винаги си безценен колега но...този път не съм съгласен с теб относно демонтажа на самата платка от корпуса на моторчето на парното един съвет от мен просто без да снимате нищо развивате двете видии които го държат към корпуса има достъп до тях издърпвате го леко надолу и разкачате буксата на спокойствие за всичко останало е така!
п.с. буксата може да бъде извадена и на място преди да бъде развита платката но е по удобно после.

Ако съм те разбрал правилно смяташ, че може да се свали плочката без да снемаме нищо, така ли?
Ако имаш предвид без да се сваля металната гредичка/планка то със сигурност може, от спортна злоба може и без да свалям жабката да я изкормя плочката, но аз лично смятам, че винаги е хубаво човек ако има възможност да си създава максимум удобство при работата, та затова съм описал така подробно всичко. Ако пък не съм те разбрал правилно, се извинявам предварително.
Бавен като оФлюФ, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но завива като ЕВО.Изображение
Кара си на гаССС, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но заделя мъни-та за ДЗВЕРО!Изображение
Потребителски аватар
achmo100nx
INSANE
Мнения: 1207
Регистриран: 16 мар 2008, 14:21
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: Shumen

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот achmo100nx » 21 дек 2008, 13:00

Не наистина не сте ме разбрали. Нищо не смятам просто така става най добре правил съм и не мога да разбера само това защо да разглобяваме всичко като има достъп до въпросната платка отнема една минута да се свали :pardon: клип ли да ви заснема вече незнам,друг е въпроса ако трябва да се демонтира целия вентилатор тогава да това което си описал е точния начин :thumbs up: но за само за платката казах по горе.
100NX GTI FOREVER
honda vtec and thier drivers are a waste of time and are dreaming, wishing they could probably one day beat a nissan vvl engine.
you guys keep on dreaming cause its never goin to happen.
Потребителски аватар
stani
Точното Око
Мнения: 4989
Регистриран: 15 юни 2008, 12:06
Skype: mitsubu
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: София, ж.к. Надежда 2
Благодарил (а): 38 пъти
Изпратили благодарности: 342 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот stani » 21 дек 2008, 15:47

achmo100nx написа:Не наистина не сте ме разбрали. Нищо не смятам просто така става най добре правил съм и не мога да разбера само това защо да разглобяваме всичко като има достъп до въпросната платка отнема една минута да се свали :pardon: клип ли да ви заснема вече незнам,друг е въпроса ако трябва да се демонтира целия вентилатор тогава да това което си описал е точния начин :thumbs up: но за само за платката казах по горе.

Инфото е добавено, и 2-та начина на достъп до плочката са описани и вече всеки ще си прецени как му е най-удобно. :wink:
Бавен като оФлюФ, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но завива като ЕВО.Изображение
Кара си на гаССС, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но заделя мъни-та за ДЗВЕРО!Изображение
Потребителски аватар
jonhard
INSANE
Мнения: 1272
Регистриран: 19 фев 2006, 15:14
Град/City: Пловдив

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот jonhard » 21 дек 2008, 18:57

:bravo: :bravo: :bravo: Поздравявам те за труда. Има много изписано за този ремонт той не е непознат, но това си е направо менуал. Определено ще върши работа на много хора, а с допълненията от останалите колеги е напълно изчерпателно и достатъчно за всеки технически вкус.
Нисан Примера P10 SLX Хечбег 92г.
GA16DS + Lovato газ
Потребителски аватар
W2
INSANE
Мнения: 17175
Регистриран: 27 сеп 2004, 02:36
Skype: viniks_w2
Автомобил/Car: Primera P11
Град/City: Burgas, BG
Изпратили благодарности: 18 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот W2 » 21 дек 2008, 19:49

Този труд ще бъде в полза на всеки, който има нужда! Ще ги направим "обобщителна" тема по подобие на другите раздели!
Потребителски аватар
givo
Редовен
Мнения: 65
Регистриран: 10 ное 2008, 03:44
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот givo » 15 яну 2009, 01:32

Това е и за 100НХ нали, защото го имам тоя проблем... Само още малко да омекне времето, вкарвам я в гаража и... :work:
Потребителски аватар
stani
Точното Око
Мнения: 4989
Регистриран: 15 юни 2008, 12:06
Skype: mitsubu
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: София, ж.к. Надежда 2
Благодарил (а): 38 пъти
Изпратили благодарности: 342 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот stani » 15 яну 2009, 13:24

givo написа:Това е и за 100НХ нали, защото го имам тоя проблем... Само още малко да омекне времето, вкарвам я в гаража и... :work:

Да, и за 100НХ ще ти свърши работа. :wink:
Бавен като оФлюФ, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но завива като ЕВО.Изображение
Кара си на гаССС, тъ-дъ-дъ-дъ-дъ-дъм,
но заделя мъни-та за ДЗВЕРО!Изображение
slavyn88
Новак
Мнения: 46
Регистриран: 28 апр 2010, 20:04
Skype: the__darknezz
Автомобил/Car: Sunny N14
Град/City: ОБЗОР

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот slavyn88 » 19 юни 2011, 01:59

Аз имам аналогичен проблем със степените на вентилатора, но както описахте по-горе не работят, двойки от степените. При мен не работи само първа степен, в такъв случай да приложа ли същата схема на преустройство, като за неработещи 1-ва и 3-та? Благодаря. Също така и превключвателя от студено към топло ми е извън строя, и интересното в случая е , че зимата ми тръгва топлото като пусна да духа само вътре, а като го поставя да влиза въздух от вън си кара на студено. За този проблем бихте ли ме упътили какво е решението :)
"Тоз нисан е оле ле майкоо, Газ Газ алеле майко, С мощно турбо оле ле майко , да се повозим само за малко"
rioma
Новак
Мнения: 32
Регистриран: 04 апр 2008, 16:47
Skype: gravedigger720107
Автомобил/Car: Sunny Wagon Y10
Град/City: Ямбол
Благодарил (а): 2 пъти
Изпратили благодарности: 2 пъти
Контакти:

Re: N14 Степени на вентилатора - проблем и решение със снимк

Мнениеот rioma » 10 юли 2015, 13:13

За да не си играя с плочката си свалих регулатор от Мазда :) Пак са четиристепенни, но формата им е различна и се наложи да го монтирам във въздухопровода, за да се охлажда по-добре. Забелязах и диаметъра на вентилатора от Маздата е същия като на Сънито... така че и вентилатора свалих в случай, че този на Сънито някой ден сдаде багажа...
Sunny 4WD GA16DE, X-trial T30

Върни се в “Sunny”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост