Проект "Малък градски автомобил"

Посочете в заглавието Модел/Двигател/Проблем(въпрос)
Потребителски аватар
vgc
Маниак
Мнения: 511
Регистриран: 10 сеп 2014, 10:16
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София
Благодарил (а): 21 пъти
Изпратили благодарности: 211 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот vgc » 17 ное 2023, 10:48

В тази тема ще споделя информация за това какви "малки" автоматици има на пазара и какво е добре да се гледа при тях. Започвам разбира се с това, че редом до нашият Кашкай (J11) има вече и малък 12-годишен автоматик - Микра IV (K13):
01.jpg

За избора и стягането на конкретният автомобил ще разкажа малко по-късно, а за незапознатите с модела пускам едно ревю по темата:
https://www.youtube.com/watch?v=bgR0iu271fU

Оригиналните рекламни брошури на различни видове автомобили могат да бъдат намерени тук: https://autocatalogarchive.com/index-brand/
Ние като любители на японските марки се бяхме спрели на тези 4-ри модела:
- https://autocatalogarchive.com/wp-content/uploads/2017/07/Nissan-Micra-2012-UK.pdf
- https://autocatalogarchive.com/wp-content/uploads/2017/04/Mazda-2-2010-UK.pdf
- https://autocatalogarchive.com/wp-content/uploads/2016/10/Hyundai-i10-2014-EU-.pdf
- https://autocatalogarchive.com/wp-content/uploads/2021/11/Honda-Jazz-2010-IN.pdf

Критериите за подбор бяха:
- Японска малка маневрена кола
- Автоматик
- Евро 5 стандарт
- Средно или високо ниво на оборудване за модела си
- Възможност автомобила да бъде стегнат за 100,000 км пробег без разходите за това да надвишават 30% от стойността на колата.

Резултатът беше че за два месеца обиколка по автокъщите, както и частни обяви се нагледах на какви ли не ужасии. Най-честите проблеми по ред на номерата бяха:
- Една камара почти замаскирани инциденти и много ръжда по шасито и на 4-рите марки. На много от продаваните автомобили имаше и умопомрачителни изкривявания на праговете в следствие на странични удари.
- Конкретно за Микрата най-често трицилиндровият двигател работеше ужасно с играещи обороти, а включването на Drive беше съпроводено с опита за угасване на двигателите.
- Мазди двойки автоматик от това поколение почти не се продават у нас, а ако се продават е по-изгодно да се купи чисто нов Хюндай i10 директно от магазина.
- Всички Hyundai i10-ки които гледах бяха претърпяли поредица от инциденти, двигателите им бяха добре, но така и не намерих екземпляр който да не е бил в поне 3 ПТП-та.
- Хондите Джаз бяха с най-много ръжда, за сметка на това двигателите им са ОК, обаче техният автоматик не е автоматик, а стандартна механична кутия с мехатроник превключващ скоростите. На повечето екземпляри автоматикът им беше за ремонт защото преритваше при превключване на предавките.

В края на краищата се спряхме на Микрата от снимката защото:
- Има много запазено купе и шаси
- Двигателят работи равномерно при движение и поносимо като вибрации на празен ход
- Самият двигател има компресор и стоте коня за това купе са повече от достатъчно
- Автоматика превключва плавно и без проблеми си върши работата
- Спортният режим е забавен защото поддържа оборотите от 3,000 нагоре и при тях се усещат приятно стоте кончета под капака
- Нивото на оборудване е Tekna
- Всичките и системи работят почти без проблеми :-D

Това което ми се наложи да преглътна е:
- Че двигателят очевидно гореше масло (как разреших проблема ще опиша по-късно)
- Спирачната система беше за основно стягане
- Предната броня явно беше подпирана няколко пъти в преграда, но за 12 годишен автомобил може да се приеме за нормално
- В рамките на следващите 10-20,000 км ще ми се наложи да сменям и амортисьори
- Климатика ще се наложи да бъде сервизиран (до колкото познавам японските автомобили сигурно проблема е вече поизгнил кондензер/радиатор)
- И най-веселата част беше че на километража пишеше 65,000 километра, а тази кола няма как да е на само толкова километра. Самият продавач беше изключително честен и си призна че когато я е купувал на 60,000 километра самият той не е вярвал че е на толкоз автомобила :-D
Последна промяна от vgc на 17 ное 2023, 17:36, променено общо 1 път.
J11, 1.5dci 6th gen, 6MT, 2WD
Потребителски аватар
vgc
Маниак
Мнения: 511
Регистриран: 10 сеп 2014, 10:16
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София
Благодарил (а): 21 пъти
Изпратили благодарности: 211 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот vgc » 17 ное 2023, 12:00

Конкретно за автомобила:
- Двигателят е HR12DDR, 1.2 литра трицилиндров, работи по цикъла на Милър и е супер-чарджнът с компресор до 98 к.с. - https://www.nissan-global.com/EN/INNOVATION/TECHNOLOGY/ARCHIVE/HR12DDR/
https://www.youtube.com/watch?v=8m7goy4kNls
За неговите плюсове и минуси добра информация има тук - https://autospruce.com/1-2-dig-s-hr12ddr-engine-specs-problems-reliability/
Самият двигател е пъргав и конкретни данни за ускорение и сие има тук - https://www.automobile-catalog.com/car/2011/2200340/nissan_micra_1_2_dig-s_cvt.html#gsc.tab=0

- Самата скоростна кутия е микс от стандартна хидравлична предавка осигуряваща 2 скорости на работа и CVT. Първата се ползва само при потегляне след което с втората предавка кутията работи като стандартно CVT. Самата работа на кутията е интересна и при подаване на газ се вдигат оборотите, след което при отпускане на педала те биват върнати на по-ниско ниво. Това в спорт режима почти не се усеща, но при стандартно каране те научава, че когато тръгваш трябва да подадеш повечко газ иначе оборотите бързо слизат на 1300-1400 където теглителната мощ не е много добра, но пък се пести гориво.
Конкретно модела на кутията е CVT-7 RE0F11A, известна още като X-Tronic Jatco JF015E - https://bg.avtotachki.com/variator-jatco-jf015e/
Ако на някого му се гледа как се разглобява подобна кутия, ето тук има такова видео :-D
https://www.youtube.com/watch?v=NxTvhJdXjX4
J11, 1.5dci 6th gen, 6MT, 2WD
Потребителски аватар
vgc
Маниак
Мнения: 511
Регистриран: 10 сеп 2014, 10:16
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София
Благодарил (а): 21 пъти
Изпратили благодарности: 211 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот vgc » 17 ное 2023, 12:45

За спорта си платих за проверка по VIN историята на автомобила. Просто ми беше интересно какво ще открия в нея. На пръв поглед изглежда перфектна, обаче както споменах нито аз нито собственика купил преди година колата вярваше на показанията на километража:
02.jpg


Съответно при свалянето главата на двигателя се оказа че ангренажната верига е разтегната почти на максимум. Това със сигурност дава категоричен пробег на колата от порядъка на поне 160,000 километра. Толкоз на тема дали километража не е превъртян поне със сто хиляди надолу 8) Това разбира се не ме притеснява и си мисля че ще направим с този двигател едни 80-100,000 километра без сериозни проблеми, но се наложи смяната и на веригата. Тук на снимката е двигателят със свалена глава:
03a.jpg

По цилиндрите няма надрасквания или забележимо износване и буталата лежат плътно в тях. За сметка на това както се вижда в изходящият колектор има доста сажди от изгоряло масло. Общо взето на даунсайзнатите двигатели основен проблем е топлинното им охлаждане. При високи температури уплътнителните гумени пръстени на клапаните сравнително бързо заминават и двигателят започва да консумира масло което се стича през водачите на клапаните до цилиндрите. Вторият най-често срещан проблем е износени маслосъбирателни пръстени. За щастие за сега няма да ми се налага подмяната поне на тях :-D
03b.jpg


Тук двигателят вече е събран с нова верига и ревизирана глава на която бяха сменени гумичките, два водача и бяха регулирани хлабините на повдигачите. Самите повдигачи на този двигател не са хидравлични. Допълнително са шлайфани леглата на клапаните. В резултат според мен двигателят вече не гори масло, стана осезаемо по-пъргав и по-тих като работа. Разхода на бензин за градското в София ми е 7.0 l/100 което си мисля че е повече от ОК за бензинов автоматик :-D
03c.jpg


Финални думи: изключително доволни сме от автомобила :-) на заден ход ми липсва камерата която има на Кашкая, но поне има паркинг сензори. За сметка на това в Микрата отпред е просторно колкото в Кашкая. Като поведение на пътя, вози пъргаво и стегнато, маневрена е и единственият и проблем в малкият пътен просвет. На теория е 15 сантиметра, но с двама човека в нея слиза до към 12, а с този размер слизането от бордюр си е предизвикателство 8)
За моя изненада взе че ми хареса изключително много и поведението на автоматичната скоростна кутия, на която успяхме да сменим 6 литра от нейните 7 литра NISSAN CVT Fluid NS-2 течност. Тук пак теорията е че течността е livespan, ама ако не се смени този live ще е късичък 8)
J11, 1.5dci 6th gen, 6MT, 2WD
Потребителски аватар
vgc
Маниак
Мнения: 511
Регистриран: 10 сеп 2014, 10:16
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София
Благодарил (а): 21 пъти
Изпратили благодарности: 211 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот vgc » 17 ное 2023, 15:00

Понеже като търсих, тук във форума не видях линк към сервизното ръководство на K13, ето един сайт от където то може да се свали: https://www.workshopservicemanual.com/m0072158-nissan-micra-k13-2010-2017.html или направо директният линк: https://www.workshopservicemanual.com/180-Nissan-Micra-K13-Factory-Service-Manual-2010-2017.zip
Това е ръководство за потребителя на английски език: https://en.nissan.co.th/content/dam/Nissan/th/owners/OwnerManual-170612/March%20Owner%20Manual%20EN.pdf
А това е ръководството за навигационната система: https://cubedriver.com/download/2011-Nissan-LC-Navi.pdf

От картите на навигационната система се оказа, че в Нисан София нямат последната версия V12. Оферираха ми V10 за почти двойно по-висока цена от официалната V12, която може да се поръча от тук: https://nissan.navigation.com/product/Catalog/Catalog_Micra_2011/CONNECT-LCN1-Europe-V12/sku/P43BD04-D1200-2001/en_GB/NissanEMEA/EUR
В края на краищата вместо да чакам доставка от чужбина си купих някаква sd-карта от обявите в интернет за стотачка и тя взе, че тръгна без проблем на Микрата :-) Заедно с нея получих и POI-та с камери и сие за България, Гърция и Европа, които за да се инсталират обаче на човек ще му трябва стара до 4 гигабайтa флашка форматирана като чиста FAT файлова система. Инсталацията е описана например тук, може да се свали и примерен файл за и трите версии на навигацията: https://www.scdb.info/en/installation-nissan-connect/#4 Иначе за България последните данни ги има тук, но формата на файла за нисанските LCN-и трябва да се направи на ръка през Ексел: https://www.speedcambg.eu/poi_speedcams/index.php

Както споменах обаче навигационните карти и ПОИ-та си се продават в комплект на черно от предприемчиви сънародници :-D Въпросът е аз след като ходих на крака специално до Нисан София и после проведох 3 разговора по телефона защото в шоурума не можаха да ми дадат друго инфо, а само телефон. Та защо дори и от техният склад не ми продадоха оригинална карта, та трябваше да се спасявам по вторият начин с актуализацията на картите :?

п.п. Жена ми откри че панорамният покрив е изключително удобен за наблюдение на светофарите отдясно, когато си първи автомобил, а стълба на светофара е единствен и е сложен на кофти място :-)

Не на последно място автомобилът е безопасен. Има 4-ри звезди на EuroNCAP като една звезда му е отнета поради липсата на системи за предотвратяване на сблъсък, разпознаване на знаци и т.н. Тук е филмчето от краш-тестовете, пътниците и шофьора са защитени:
https://www.youtube.com/watch?v=c7BGXD9lUV4
J11, 1.5dci 6th gen, 6MT, 2WD
Потребителски аватар
Ivanjk
INSANE
Мнения: 3288
Регистриран: 07 юни 2014, 22:24
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: Тел-Авив
Благодарил (а): 459 пъти
Изпратили благодарности: 543 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот Ivanjk » 17 ное 2023, 16:32

Честита придобивка и поздравления за избора!
Много изчерпателно , както винаги :-)
Ще споделиш ли кой или къде ревизирахте ДВГ .

пп Тази модификация е изключително популярна при нас , до толкова , че я продаваха още 2 г след излизане на К14 .
Qashqai 1.6i 2013 ex
NV-200 1.5dci 2014
Qashqai 1.6 dci CVT 2017
Потребителски аватар
vgc
Маниак
Мнения: 511
Регистриран: 10 сеп 2014, 10:16
Автомобил/Car: 100NX B13
Град/City: София
Благодарил (а): 21 пъти
Изпратили благодарности: 211 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот vgc » 17 ное 2023, 17:19

Благодаря за поздравленията :-)

Двигателят ми го разглоби и после сглоби майстора който ми поддържа и Кашкая. Те ми смениха и инжекторите на сувчето както и сега обслужиха и стегнаха и Микрата :-)
Самата глава не се наеха да я ремонтират, а я носиха при някакъв техен познат майстор който се занимава само с ревизиране на глави и има необходимото оборудване и части. Не съм питал кой е той, те майсторите в София са си малко като собствена задруга - знаят кой в какво е добър и взаимно си изпращат клиенти или правят услуги :-D
Самият сервиз където стегнаха Микрата е този: https://motointegrator.com/bg/bg/serviz/sofiya/opwvq8xe-kapa-auto въпреки че мястото на картата не е съвсем правилно, мисля че там е номер 26 на улицата ако въобще има някакви номера тази промишлена зона. Намира се срещу кафене Катеричката, където има една поредица от ремонтни халета/сервизи и едното от тях е наето от познатият ми майстор.

Поздрави.
J11, 1.5dci 6th gen, 6MT, 2WD
Потребителски аватар
Ivo_g
Маниак
Мнения: 428
Регистриран: 13 сеп 2009, 17:09
Автомобил/Car: Sunny N14
Благодарил (а): 1 път
Изпратили благодарности: 13 пъти

Проект "Малък градски автомобил"

Мнениеот Ivo_g » 18 ное 2023, 17:15

Честито! Поздравления!
N16 2,2 dCi 136 к.с. YD22DDTi
K11 1,4 82 к.с. CGA 3DE
Mitsubishi Colt Ralliart 4G15T

Върни се в “Micra”

Кой е на линия

Потребители, разглеждащи този форум: Няма регистрирани потребители и 1 гост